Schema förklaring

Hej, lite uppdateringar!
Jag ska försöka förklara mitt schema med A och B dagar, och förklara lite om vilka ämnen jag valt själv och vad som är obligatoriskt.

Om vi säger att skolan börjar på en måndag så börjar jag med en A-dag, så då på tisdagen har jag en B-dag, onsdag blir då en A-dag igen. Så roterar det hela tiden. T.ex. om jag har en A-dag på fredagen, så har jag en B dag på måndagen.
Skillnaden mellan A-dagar och B-dagar är att det är olika scheman.

På A-dagar har jag:
1:a Lektionen: Sång teori (ingår i min profil).
2:a Lektionen: Sång praktik (ingår i min profil).
3:e Lektionen: Ekonomi.
L U N C H
4:e Lektionen: Engelska 10.
5:e Lektionen: Lärarbevakad läx/studie tid.

Det är min A-dag. Alla lektioner är lika långa och vi har 40 min lunchrast och sedan 10 min på oss att ta oss från klassrum till klassrum mellan varje lektion. På B-dagar är det precis samma tider fast andra ämnen. Och alla studenter har olika scheman.

Min B-dag:
1:a: Rörelse för sångare (Movement for Singers)(ingår i min profil).
2:a: Sång esamble (Ung. Kör)(ingår i min profil).
3:e: Psykologi.
L U N C H
4:e: Spanska 1.
5:e: Engelska 9.

Och sedan har vi fredagar då vi har våra extra tillvalda ämnen.

Jag har ett ämne som handlar om att man ska analysera filmmusik (Film Scoring), och ett ämne som heter Styrka och Stretch med lite inriktning på praktisk lära om anatomi. Då vi lär oss övningar för alla muskelgrupper i kroppen. De ämnena har jag då istället för de två sång ämnena under de två första lektionerna.
Det krångliga med allt detta är att på fredagarna har vi våra tillvalda ämnen oavsett om det är en B-dag eller A-dag. Det betyder att de akademiska ämnena på fredagar styrs av om det är en B-dag eller A-dag.

Man skulle kunna säga att hela schemat pågår i två dagar för att sedan börja om igen.

Om ni inte förstår säg till så fixar jag något i Photoshop så att man kan se hur det ser ut för att få ett grepp.

Ämnena Enelska 9 och 10 är två helt olika lektioner/klasser med olika lärare. Orsaken till att jag har två engelska klasser är att jag måste läsa minst 4 akademiska ämnen för att räknas som fulltidsstuderande. Och eftersom att jag inte vill läsa några naturorienterade ämnen så fick det bli två engelska klasser istället. Men det gör inte så mycket eftersom att det vi håller på med i Enelska 9 har jag redan gjort när jag gick i årskurs 9. Engenska 9 är alltså en klass jag har med 9:e klassare, och Engelska 10 har jag med 10:e klassare.  Och jag är 11:e klassare. Hm.

Men konstigt nog så trivs jag bättre med 9:e klassarna.

Psykologi och Ekonomi har jag med samma lärare, fast Psykologin har jag med 12:e klassare (dvs de äldsta på skolan) och Ekonomi har jag med 9:e klassare (dvs de yngsta på skolan). Dessa två ingår också i de akademiska ämnena.

Sammanfattat om mitt schema skulle man kunna säga att jag har klasser blandade i alla årskurser. Man har alltså inte en "egen" klass som i Sverige, utan man har olika klasser för varje lektion. Ett undantag är alla sångämnena som man har med sin "egen" klass.

(Om jag har skrivit klasser och ni förstår det som grupp med männiksor, så ska det betyda lektion. Direkt översatt från engelska är lektion = class. Hoppas ni förstår vad jag menar!)

Lite icke-skolrelaterat: på måndag är alla lediga för att det är Labor day! Wohoo! Då ska vi gå till the State Fair, villket är en jättestor marknad, där det finns karuseller och massor med mat och sådant.

Här har det börjat bli kallt och det blåser sjukt mycket. Jag sover med ca 2 täcken och två filtar, mjukisbyxor, huvtröja och raggsockar. Det är 19 grader ute, vad kommer hända med mig när vintern kommer?!?!? Jag kommer gå runt som en isbit hela tiden!
Jag får oroa mig över det när det kommer.

På tisdag ska jag ta med mig kameran till skolan och fota lite runt omkring i stan och fota skolbyggnaderna.
Ha det så bra hemma i Sverige och fråga om ni har några frågor!
Puss o Kram!♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0